Greenpoint Stadium is prachtig maar vooral ook overbodig

En laten we het dan toch nog maar even over voetbal hebben. Met frisse tegenzin. Na een derde verloren WK-finale, ik behoor tot een generatie Nederlanders die bittere verliezen op het voetbalveld heeft moeten incasseren, merk je dat in Zuid-Afrika vooral het gevoel van the day after overheerst. Een kater is het niet maar ook bijna twee maanden na de finale van dit enorme evenement heerst vooral het gevoel dat het best wordt verwoord door Simo (hij bakt dagelijks mijn ei en zet heerlijke koffie): ‘Het was allemaal zo snel voorbij. Toen ik het echt leuk begon te vinden was iedereen al weer naar huis'.

Over het wereldkampioenschap is vooral in de aanloop er naar toe veel geschreven en gezegd. Centraal stond met name de vraag of je een van de grootste sportevenementen die er bestaat (alleen de Olympische Spelen kunnen qua impact wedijveren met het WK-voetbal) wel in een land als Zuid-Afrika moet (mag) organiseren. Velen bleven in hun analyses steken bij de vraag of het land wel in staat zou zijn voldoende veiligheid te bieden aan de sporters en hun supporters terwijl anderen zich ook afvroegen of een land als Zuid-Afrika zich de kosten die met de organisatie gepaard gaan wel kan en mag veroorloven. We weten inmiddels dat het met dat eerste aspect goed is gekomen. Het aantal incidenten (vooral diefstal en een enkele beroving) was uiteindelijk niet groter dan bij een evenement van een dergelijke omvang elders in de wereld. Over de kosten en baten (zoals altijd is alles veel duurder uitgevallen dan geraamd en vielen de inkomsten tegen) is al zoveel gezegd dat ik dat hier nu niet nog eens over ga doen. Nu ik hier in Kaapstad ben wil ik het wel graag nog even hebben over het schitterende Greenpoint Stadium (bouwkosten rond de 450 miljoen Euro). Want laat een ding duidelijk zijn; het is een prachtig stadion. En dat in een stad die zeker niet verwend is met fraaie moderne architectuur. Laat ik mij hier nog iets duidelijker uitdrukken: het centrum van Kaapstad is gewoon vreselijk lelijk en het stadion is de spreekwoordelijke vlag op de modderschuit. Dat het stadion er is gekomen onder grote druk van de FIFA (lees: Blatter) is geen vraag meer maar een feit. Nu het stadion er is en WK voorbij blijft de toch vrij relevante vraag over wie het nu gaat gebruiken? Het antwoord op die vraag zegt ons waarom het stadion er niet had mogen komen. Een vaste bespeler krijgt Greenpoint (68.000 plaatsen) namelijk niet want voetbal stelt nu juist in Kaapstad niet zo heel veel voor. De twee teams die in de Premier Soccer League uitkomen (AJAX Cape Town en Santos) trekken gemiddeld niet veel meer dan 6.000 toeschouwers en beschikken ieder over een heel fatsoenlijke eigen accommodatie. De provincie Westkaap is daarentegen wel de thuisbasis van het Zuid-Afrikaanse rugby maar die sport heeft als thuisbasis het Newlands Stadion (40.000 plaatsen). Kortom: wedstrijden zullen er in Greenpoint nauwelijks gespeeld gaan worden. Blijven over de popconcerten, festivals, een enkele interland en wellicht nu en dan een politieke manifestatie. Navraag vandaag leerde mij dat er de komende drie maanden geen enkel evenement in het stadion zal plaatsvinden. De gemeente heeft de exploitatierechten van het stadion inmiddels weten te verkopen aan het bedrijf dat ook het beheer voert over het Stade de France in Parijs. De gemeente blijft de onderhoudskosten (die zijn gezien de vele technische hoogstandjes in het stadion niet gering) betalen en heeft genoegen moeten nemen met 30% van de winst die gemaakt wordt. Als er al winst gemaakt gaat worden! Het kan echter nog erger. Werkelijk niemand weet wat er verder moet gebeuren met de stadions die in steden als Nelspruit (dat ooit één eredivisieteam heeft gehad), Polokwane en Port Elizabeth zijn gebouwd. Voetbal is in deze provinciesteden nog minder populair dan in Kaapstad. In Zuid-Korea en Japan werden in de aanloop naar het WK van 2002 ook veel nieuwe stadions gebouwd. Een deel van die stadions is inmiddels gesloopt. Dan tot slot toch nog een paar cijfers. In het bidbook (wij hebben er in de aanloop naar het WK van 2018 ook een!) was door de Zuid-Afrkaanse organisatie uitgegaan van een budget voor WK-stadions van 200 miljoen euro. Het werden er uiteindelijk 1,3 miljard. En nu staan die prachtige stadions dus voor het grootste deel leeg en dat zal ook zo blijven. Voor 1,3 miljard euro kun je in Zuid-Afrika 175.000 huizen bouwen ter vervanging van de krotten die je nu nog overal in het land in de townships aantreft. Maar die discussie hoeft nu niet meer gevoerd te worden. Het WK is voorbij en het geld kun je ook in Zuid-Afrika maar een keer uitgeven. Nu maar hopen dat de komende jaren duizenden extra toeristen zullen toestromen naar dat verre Afrikaanse land dat er op televisie toch zo aardig uitzag.

Tip: bekijk ook de foto's eens!

Karel Boer

Beste Marco,

Op het moment behandelen we in de tweede klas het land Zuid-Afrika en de tweedeling in Kaapstad. Inderdaad toeval. Mijn collega’s en ik kunnen je verhalen en foto’s prima gebruiken om de lessen te verfraaien.
Wellicht kun je bij thuiskomst subsidie bij Joost aanvragen uit het potje nascholing voor docenten :-)

John Schapendonk

Hoi Marco,
Hoe bevalt het je daar? Net even tijd gemaakt om alle Zuid-Afrikaanse verhalen te lezen. Heerlijk om te doen en geraakt te worden door die typische Marco stijl. Het gaat je goed. Heb je wel genoeg notitieboekjes mee?
Groetjes,
John

Cees van Zoest

Wat een absurditeit zo´n investering. Schrijnend dat de Fifa hout beschikbaar stelde om daarmee de townships van het bezoekende publiek af te schermen. Men had al dit geld beter in het upgraden van de townships kunnen stoppen. Nu dit feest hier nadert zijn we gewaarschuwd!