Op bezoek bij Foppe (AJAX Capetown)

Velen hebben natuurlijk al dagenop dit verhaaltjegewacht. Wanneer gaat Marco naar Foppe? Naar Foppe zullen anderen denken?! Wie is Foppe? Tja, voor de mensen die dat niet weten is dit zo'n verhaaltje dat je kunt overslaan. Zoals verhaaltjes met iets te veel jaartallen, geschiedenis en politiek weer door anderen worden overgeslagen. Je pikt er uit wat je lekker vindt. Gisteren speelde AJAX Capetown in de halve finale van Zuid-Afrikaanse beker zijn eerste halve-finale wedstrijd tegen het altijd gevaarlijke Moroka Swallows. Plaats van handeling: het Athlone stadion op de Cape Flats (waar alle townships zich bevinden). Het is een van die kleinere stadions die met het oog op het WK is gerenoveerd en als trainingsaccomodatie heeft gediend voor de diverse deelnemers aan 'twenty-ten'. En wie is nu Foppe? Foppe is Foppe de Haan. Fries en erelid (naar ik aanneem en anders moet hij dat alsnog worden) van Heerenveen. De coach die ons nationale elftal onder 21 jaar twee keer naar de Europese titel leidde. Foppe is nu trainer van AJAX Capetown. Een team dat tegen de top aan zit maar nog nooit kampioen is geweest en voorlopig ook wel niet zal worden. DE teams in Zuid-Afrika zijn de Kaizer Chiefs en de Orlanda Pirats. Bij die laatste club is Ruud Krol trainer. De Chiefs en de Pirats komen uit Soweto. In en rond Johannesburg is voetbal ook veel populairder dan in de Kaapprovincie. De Kaap is blanker dan dat deel van het land en dus is dit meer 'rugbyland'. Voetbal trekt hier dus niet veel bezoekers. Gisteren waren er niet veel meer 3.000 terwijl er zeker ook 500 kinderen uit de townships met hun leerkrachten te gast waren op kosten van de hoofdsponsor van AJAX (het telecom bedrijf MTN). Ter vergelijking: op zaterdagavond troffen de Chiefs en de Pirats (1-1) elkaar in Soccescity in Soweto voor ruim 60.000 toeschouwers. Een kaartje kopen kosste me gisteren dan ook weinig moeite. Een vast plek heb je ook niet. Ga lekker zitten waar je wilt! Bij de kassa (mijn kaartje kostte Euro 4,40) werd ik aangesproken door een tiental kinderen met het verzoek of ik een entreekaartje voor ze wilde kopen. Dat alles onder het motto: wit is rijk. Hetgeen natuurlijk ook weer klopte. Navraag leerde mij dat een kaartje voor kinderen Euro 1,10 kostte. Dus heb ik er maar meteen 20 gekocht en een hele rits townshipkids mee naar binnen genomen. Ze waren er blij mee en ik ook. Over de wedstrijd (die overigens ook live op televisie te volgen was) kan ik kort zijn. Niveau Nederlands eerste-divisie. Denk aan Den Bosch-Cambuur of zoiets fraais. Uitslag 0-0. In het doel van AJAX nog altijd Hans Vonk. Nu bijna 40 jaar en de enige blanke op het veld. Oh ja, dat brengt mij bij het laatste punt. Naast mijzelf heb ik nog twee witte mensen gezien. Datwaren er dus 3 van de 3.000. In die zin kun je niet anders dan concluderen dat de werelden in Zuid-Afrika dan formeel wel een regenboog vormen maar in de praktijk nog altijd strikt gescheiden leven en spelen volgens de oude scheidingen. Ik vond het een plezierige middag en Foppe heeft er alle vertrouwen in dat zijn elftal zichin de uitwedstrijd alsnog voor de finale gaat plaatsen. Ik hoorde zijn commentaar en dacht toen dat het praatje van coaches na een voetbalwedstrijd volkomen universeel is. Ze zeggen altijd en overal hetzelfde. Voornamelijk niets. Net als voetballers overigens.

Van uw verslaggever in Kaapstad.

Reacties

Reacties

Joost van Rijn

Hoi Marco,

Kan die Foppe niet ook de jeugdafdeling (= het eerste elftal) van Feijenoord onder zijn hoede nemen?
Droefstemmend het stukje over het onderwijs in Zuid Afrika terwijl de Robbenuniversiteit juist weer inspireert.
Leuk om je stukjes te lezen; lekker leesbaar, niet te zwaar en je krijgt er een dieper inzicht door. Mooi!
Groet, Joost

Milan

Dank voor al weer een goed verhaal! Ik blijf ze
Met plezier volgen, op naar de volgende!

Groet!
Milan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!