Vette politie-agenten en de foto’s van Betty

Dagelijks maak ik minimaal een uur vrij om kranten te lezen. Ik zie het als een waardevolle aanvulling op dat wat ik om mij heen zie gebeuren, wat ik opteken uit de gesprekken die ik dagelijks voer en lees in de literatuur die op mijn nachtkastje ligt opgestapeld. In een krant voel je nog meer dan in de literatuur de dagelijkse hartslag van een land. Mijn kranten koop ik bij de entree van het Hoofposkantoor in het centrum van Kaapstad. Het postkantoor heeft zoals overal in deze wereld aan betekenis verloren en daarom is de centrale hal nu in gebruik genomen door kleine middenstanders die daar hun winkeltjes hebben neergezet. In de volksmond heet het gebouw nu Central Bazaar. Dat past nu inderdaad beter dan de oude benaming.

In de Cape Argus lees ik met grote interesse dat de aanval is ingezet op ... vette politie-agenten. De minister van Politie spreekt ferme taal; ‘Shape up or ship out.' Al jaren (je zou ook kunnen zeggen ‘al 15 jaar') staat de kwaliteit van het politiewerk ernstig ter discussie en de ontwikkelingen op dat vlak beginnen nu scherpe kantjes te krijgen. Met name het feit dat in de townships de (jeugd-)bendes het in het hele land voor het zeggen hebben en de drugscriminaliteit draconische vormen begint aan te nemen wordt meer en meer onaanvaardbaar geacht. De tsotsis maken in de townships zeker na het vallen van de duisternis de dienst uit terwijl de politie dan veelal schittert door afwezigheid. Het gevoel van onveiligheid is in de townships heel erg groot. Angst regeert het leven van de mensen die er wonen en zij geven steeds duidelijker aan dat de grens is bereikt. Omdat in de townships van Zuid-Afrika veruit de meeste kiezers wonen lijkt de politiek (lees: ANC) nu ook te ontwaken. Minister Mbalula maakt er in de krant bezwaar tegen dat agenten er na afronding van hun opleiding toe besluiten om er uit te gaan zien ‘as a balloon'. Met een bierbuik is het erg moeilijk zo niet onmogelijk om jonge gangsters die de benen nemen achterna te zitten of te arresteren. Steeds vaker worden politie-agenten doodgeschoten omdat ze fysiek nauwelijks in staat blijken hun werk fatsoenlijk uit te oefenen. De minister zegt deze ‘fat cats' (zoals ze op straat worden genoemd) nu de wacht aan. In de townships wordt al dit verbale geweld van de politici met scepsis ontvangen. Men wil daden zien! Het ANC moet niet alleen beleid produceren en dat vervolgens heel bloemrijk uitleggen. Er moeten tastbare prestaties worden geleverd. Doet het ANC dat niet dan is het zeker niet ondenkbaar dat de partij het komende decennium haar absolute meerderheid (soms wel meer dan 60% van de stemmen) gaat verliezen. De inwoners van de townships willen daden zien! Het geduld begint op te raken.

En dan mag ik u tot slot het verhaal van, laten we haar Betty noemen, niet onthouden. In de krant wil Betty niet bij naam worden genoemd. Begrijpelijk want Betty is wit, zeer welvarend en woonachtig in het Wassenaar van de Kaap: Camps Bay. Al maanden viel het Betty op dat er in het parkje waarop zij uitzicht heeft (waar Betty woont heb je altijd uitzicht op een parkje en de oceaan) dagelijks mannen lagen te slapen. Zij kwamen iedere dag rond negen uur aan en vertrokken weer rond een uur of drie. Je kon er als het ware de klok op gelijk zetten. Wat haar ook opviel was het feit dat al deze mannen de oranje werkkleding droegen van de gemeentelijke plantsoenendienst. Omdat Betty graag ziet dat ‘ons belastinggeld goed wordt besteed' besloot zij enkele maanden geleden dagelijks om het uur een foto te maken van de slapende mannen. Die foto's heeft ze nu naar de gemeente gestuurd en om de zaak wat kracht bij te zetten ook naar de Cape Argus. De foto's hebben in de krant in ieder geval de voorpagina gehaald. Het zal weinig verbazing wekken dat de gemeente onmiddellijk een onderzoek is gestart. Betty wist ook nog te melden dat de mannen niet de hele dag op dezelfde plaats bleven liggen. Omdat ze blijkbaar graag in de zon vertoefden moesten ze zich met de regelmaat van de zich langs de hemel voort kruipende zon steeds een stukje verplaatsen. Een van de vaste slapers had zich goed voorbereid. Hij had steevast een matje en een kussen bij zich. Volgens Betty zijn dit nu de mensen die vorige maand staakten voor een hoger loon. De krant zal verslag doen van de onderzoeksresultaten.