Op weg in Jordanie

Ik las talloze keren in reisgiden en boekjes over Jordanie dat het voor mijeen probleem zou zijn om het land binnen te komenmaar ook met Israelische stempels in je paspoort ben je hier welkom. Of dat van harte is weet ik niet maar zowel Egypte als Jordanie maken van die bezoekjes aan Israel niet langer een punt.De douanebeambte vroeg wel in welk hotel ik ging overnachten maar verder reikten zijn interesse en vragen niet. In diezelfde gidsen en boekjes las ik dat Jordanie vooral ook meer was dan Petra. Dat zullen we dan nog wel eens zien. Over Petra later meer. Wat meteen opvalt is dat ook de huidige koning Abdullah II (zoon van koning Hussein)in navolging van zijn voorgangers er in geslaagd is een vreselijk mooie koningin te huwen. Normaal gesproken houd ik mij niet zo bezig met het uiterlijk van koninginnen en presidenten en alle andere soorten staatshoofden maar aan de Palestijnse (!) Rania kun je toch moeilijk ongemerkt voorbij lopen. De koning en zijn vrouw hangen hier werkelijk overal. Een zichzelf respecterend dorp heeft toch gauw een portretje of tien tot twintig in de straten aan de lantaarnpalen hangen. Ik mis dat in Nederland niet, hoewel van mij ook Maxima best een plekje mag krijgen in de bushokjes, maar hier vind ik het allemaal prima. Naast het onvermijdelijke bezoek aan Petra staan er komende weken ook nog wat Romeinse ruines op het programma. Daarnaast wil ik wat meer grip krijgen op de gevolgen van de aanwezigheid van bijna 3 miljoen (gevluchtte) Palestijnen in dit zo bijzondere koninkrijk. Volgens onze Geert W.zouden dat er op korte termijn nog heel veel meer moeten worden. Geert houdt het graag simpel voor Henk en Ingrid. Complexe problemen vragen om simpele oplossingen. Dat gedonder tussen de Israelisch en Palestijnen in het Heilige Land moet nu maar eens over zijn. En omdat Geert de Joodse staat als laatste bruggehoofd ziet tegen de alsmaar verder oprukkende moslims, met het getrokken kromzwaard tussen de tanden op zoek naar een totale overwinning in het zieke Europa, mag Israel alle bezette gebieden aan haar grondgebied toevoegen. De VN-resoluties kunnen de prullenbak in. Net zoals heel veel Europese wetgeving volgens Geert diezelfde prullenbak in kan. Dat er dan alsnog enkele miljoenen Palestijnen hun boeltje moeten oppakken deert Geert niet. Aanpakken die problemen! Verhuiswagen voorrijden en wegwezen! Kortom even uitwaaien in Jordanie. Met de Palestijnse koningin, Geert, mijn eigen royal family en een enorme stapel boeken in mijn rugzak. Dat we van Schiphol zijn weggekomen, honderden andere vluchten waren geannuleerd, beschouw ik als een goed voorteken. In mijn hotel in Amman is zojuist de kerstboom opgetuigd. De geboorte van Christus hand in hand met een mevrouw in een zwarte boerka. De imam schreeuwt het van de daken. En ik tik een stukje. Helaas verloor Feyenoord dit weekend niet. Doen we op 19 januari over.

Reacties

Reacties

Johan Baars

Goed zo Marco:eindelijk Jordanie bekijken! Ja, ook Petra.
dat is spectaculair ,maar er is zoveel meer.
Geniet en doe je verhaal! Ik geniet al weer net als 3 jaar
geleden. Knuf. Johan

John Schapendonk

Hey Marco,
Ik dacht dat je uit de lucht was en weer in Culemborg. Niet dus. Hoor graag je verhalen over Petra. Staat nog op ons verlanglijstje. Geniet vooral en lekkere feestdagen.
Hartelijke groet,
John

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!