Cuba: praktische reisinformatie (januari 2011)

Omdat ik weet dat deze site (reismee.nl) ook gebruikt wordt om informatie te vinden over een eigen reisbestemming (ik zocht hier ook naar informatie over Cuba maar die was toen vrijwel niet voorhanden) zet ik in volstrekt willekeurige volgorde wat van mijn eigen ervaringen op een rijtje. In een reisgids zou je het de ‘praktische informatie' noemen. Uiteraard is wat ik te melden heb verre van volledig en is het niet uitgesloten (zeker op Cuba niet) dat zaken morgen of in ieder geval volgende maand weer anders zijn.

Geldzaken

Neem contant geld mee. Bij voorkeur Euro's. Wisselen kun je in ieder hotel. Minst aantrekkelijk wisselkoers heeft de USdollar. Laat die dus maar thuis. Koers 30 januari 2011: 100 Euro = 115-120 CUC. Bankpassen werken bijna nergens. Betalen met een creditcard kan ook vrijwel nergens. Met mijn creditcard heb ik bij een normale Cubaanse bank wel geld kunnen opnemen. Bij vrijwel al dit soort handelingen moet je een paspoort tonen. Ik moest mijn paspoort ook laten zien toen ik een treinkaartje kocht. Koop je nu en dan iets op straat (ik koop regelmatig een pizza voor 25-40 eurocent) dan krijg je ook weleens het nationale geld terug als wisselgeld. Dat geld bewaar ik apart in mijn portemonnee en dat gebruik ik dan ook weer op straat (pizza dus!). Overal elders kun je met dat geld niets. Van de toerist wil men CUC's zien! Je kunt meteen op de luchthaven wisselen.

Vervoer

Bustickets kun je bij verschillende reisagentschappen boeken of in de lobby van een hotel. De bussen die de grote steden met elkaar verbinden zijn redelijk comfortabel. Overal zijn nu op die trajecten de relatief nieuwe Chinese Yutong-bussen in gebruik. Ik reisde doorgaans met Viazul. Zoek altijd eerst uit of bepaalde steden wel een rechtstreekse verbinding met elkaar hebben. Soms kun je alleen 's nachts reizen (bijvoorbeeld Santiago de Cuba naar Santa Clara/Havana). Veelal is drie vertrekmomenten op een dag wel het maximum. Prijzen: Havana-Vinales 12 CUC; Vinales-Trinidad 25-37 CUC; Trinidad-Santiago de Cuba 33 CUC; Santiago de Cuba-Santa Clara 33 CUC. Met de trein reizen kan ook maar het spoornetwerk is zeer beperkt. Advies: wanneer je weet wanneer je wilt reizen meteen ticket boeken. Wacht niet tot het allerlaatste moment. De bussen waarin ik reisde zaten vrijwel altijd vol. In de steden veel keuze uit verschillende taxi's. In Havana mag je officieel niet mee met de oude Amerikanen. In Santiago de Cuba weer wel. Zoals overal in de wereld: in de hoofdstad is alles duurder. Dus ook de taxi tarieven zijn in Havana het hoogst (3-8 CUC). Santiago de Cuba en Vinales vrijwel alles 3 CUC. Luchthaven Havana naar centrum: 25 CUC. Vliegen vanuit Nederland (=Schiphol) is natuurlijk optie maar afhankelijk van waar je in Nederland woont is even zoeken naar vluchten vanuit Brussel en/of Dusseldorf wellicht lonend. Een auto huren is op Cuba vrij kostbaar. Gaat al gauw inclusief alle bijkomende kosten richting 70-90 Euro per dag. Autohuren kan ook vooraf via het Internet. Wellicht iets goedkoper dan ter plekke.

Reisgidsen

Kan geen kwaad om er een paar mee te nemen. Zeker voor de reiziger die Cuba zelf gaat verkennen is het aan te raden de Lonely Planet mee te nemen. Voor wat achtergrondverhalen heb ik deze keer ook de Dominicus Cuba van Marcel Bayer mee genomen. Wat aandacht behoeft bij de aanschaf is de vraag welke (her-)druk je koopt! Mijn Dominicusgids is van 2003 en dus is een deel van de informatie sterk verouderd. Die gids had ik al staan dus dat is de reden dat ik geen recentere herdruk heb gekocht. Die is er namelijk wel! De laatste herziene en geactualiseerde Lonely Planet dateert van 2009. Zeker wanneer het om Cuba gaat geldt ‘hoe recenter, hoe beter'. Er zijn natuurlijk meer opties.

Accommodatie

Hotels kun je vanuit Nederland probleemloos via het Internet boeken. Wil je in een hotel verblijven dan is het wel aan te raden vooraf te boeken. Er zijn zeker buiten Havana niet zo heel veel hotels en de hotels die er zijn zitten dus met grote regelmaat vol. Een casa particular boek je inmiddels ook (google casa particular Cuba en je kunt kiezen uit vele websites) via het Internet. Kun je veelal ook telefonisch doen. Kijk wel even goed waar het hotel zich bevindt. In Trinidad verbleef ik bijna 5 kilometer buiten de stad. Had ik blijkbaar even over het hoofd gezien. Ook handig om even goed te bekijken of je niet in beach resort terecht komt. Dat kan heel leuk en comfortabel zijn maar niet iedereen is daar van gecharmeerd.

Communicatie

Mijn mobiele telefoon werkte prima overal op het eiland. Wellicht goed om vooraf even te bekijken wat bellen en gebeld worden op Cuba kost. Internet is inmiddels beschikbaar. Draadloos Internet vind je vrijwel nergens. Ik kreeg met mijn laptop toegang in Hotel Parque Central in Havana en in Hotel Melia de Santiago de Cuba. Ook wanneer je daar niet verblijft kun je daar als toerist zonder enig probleem binnen lopen. Op een aantal kantoren van Etecsa vind je nu en dan ook computers met een Internetverbinding. Kosten bedragen vrijwel overal 6-8 CUC per uur. Je koopt een kaart voor 30 minuten of een uur waarop een inlogcode staat. Verbindingen zijn uiterst traag vergeleken met thuis. Veel meer dan wat emails bekijken/beantwoorden moet je dan ook niet willen.

Klimaat

Ook in januari is het al met grote regelmaat erg warm. In de zomermaanden is het soms heel erg warm. Heel lang in de zon zijn is dan nauwelijks mogelijk. Het kan in Cuba stevig regenen en het eiland ligt helaas ook in de zone waar de orkanen jaarlijks voorbij trekken (najaar).

Eten en drinken

Het is goed om je vooraf te realiseren dat er op Cuba van vrijwel alles minder is. Of het is er helemaal niet. Dat komt bij ons natuurlijk vrijwel nooit voor. Ons probleem is veelal dat we teveel keuzes hebben. Veel restaurants en cafe's zijn er niet. Oriënteer je dus eerst even goed wanneer je op zoek gaat naar een leuke plek om te eten. Naast de casa particular is het de Cubaanse bevolking nu ook toegestaan een ‘restaurant aan huis' (paladares) te openen. Op straat zul je vaak worden aangesproken door Cubanen die je uitnodigen om bij hen te komen eten. Zeker (ook) doen! Kosten 6-15 CUC afhankelijk uiteraard van je menukeuze. Kop koffie 1 CUC. Frisdrank/vruchtensap 1-1,5 CUC. Pizza in restaurant 4-8 CUC (kleinere versie op straat 30-40 eurocent). Stukje vlees/vis 6-10 CUC. Bier 1,5-2 CUC. Zorg er altijd voor dat je een gevulde fles mineraalwater bij je hebt.

Armoede

Hoe je het ook bekijkt ... er heerst op Cuba armoede. Wie eerder in Azie, Afrika, Latijns-Amerika was weet wat dat met zich meebrengt. Bedelaars, kinderen die geld van je willen, oude mensen die honger hebben of ziek zijn, iemand die graag je pen wil hebben ... . De situatie is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een land als India maar de armoede is er en het aantal toeristen neemt jaarlijks toe. Meer en meer verliest men de schroom om je aan te spreken. Er bestaat geen regel of advies hoe je hier mee om moet gaan. Het is echter wel goed om het je (vooraf) te realiseren.

Zoals gezegd: verre van volledig en niet meer dan een weergave van mijn eigen ervaringen.

Reacties

Reacties

jan de hoogh

Vaak is men negatief als het over Cuba gaat. Natuurlijk is er kritiek te geven op de Cubaanse politiek, maar veel van die negatieve ondertoon is niet terecht. Zo ook in het stukje van Marco Baars.
In het stukje over "Armoede" schrijft hij: "oude mensen die honger hebben of ziek zijn". Marco wil het niet vergelijken met India, maar dan nog.......
De gezondheidszorg in Cuba staat op een hoog peil en is voor IEDEREEN gratis toegankelijk. In Cuba worden de mensen gemiddeld +/- 80 jaar, dat is vergelijkbaar met Westerse landen. Dit zijn géén propaganda cijfers van de Cubaanse overheid, maar internationaal erkende cijfers. Welk land in Midden en Zuid Amerika kan zulke cijfers laten zien? Welk land in Afrika? Welke landen in Azië? Het zullen er niet veel zijn! Als er armoede en gebrek is in Cuba, dan zijn het vooral luxe artikelen die er niet in overvloed zijn, maar het aantal mobieltjes en MP3-spelers neemt snel toe in het straatbeeld.
Ik ben net terug van een reis van 6 weken door Cuba. Mijn indruk is dat iedereen voldoende te eten heeft. Iedereen is goed gekleed, alle kinderen hebben goede kleren en schoenen. Straatkinderen bestaan niet in Cuba. Slechts een enkeling loopt in kapotte kleren, maar het aantal dak- en thuislozen is beduidend lager dan in Amsterdam of New York. Natuurlijk bedelt men, want als toerist ben je een zak vol geld. Vang je 1 CUC van een toerist, dan is dat veel geld bij een normaal maandsalaris van 15 CUC.
Cuba is een derdewereldland, maar ik ken geen derdewereldland waar de eerste levensbehoeften (voeding, huisvesting, medische zorg en scholing) zo goed gegarandeerd zijn voor IEDEREEN!!
Er is zeker geen overvloed, maar ik weet niet wat Marco bedoelt met armoede.

Marco Baars

Wat Jan schrijft is mijns inziens op hoofdlijnen allemaal juist. Ik denk in de eerste plaats dat mijn stukjes over het algemeen helemaal niet zo'n negatief beeld schetsen van Cuba. Wanneer ik dat al doe dan doel ik vrijwel altijd op de politieke situatie. Dat mensen op Cuba veel ouder worden dan elders in Azie, Afrika of Zuid-Amerika is een feit (en vedienste). Ik bestrijd dat ook niet. Dat die laatste periode van het leven van deze ouderen wanneer ze niet kunnen terugvallen op de steun van Miami-connecties of de kinderen een heel zware is staat echter ook vast. Met die armoede ben ik in ieder geval een aantal keren geconfronteerd en ouderen die de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen zijn op Cuba geen uitzondering. Het is natuurlijk ook bij uitstek de groep die niet makkelijk een handeltje opzet om aan die waardevolle CUC's te komen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!