Waarom je op tijd vertrekt. Op weg naar Krakau.

Vannacht vertrokken naar het vliegveld van Dortmund. Niet alleen deze keer. Er zaten nog 73 leerlingen en een handvol collega's in de bus. Een fors gezelschap dus. Ons reisdoel: Krakau, Auschwitz en later deze week Berlijn. Eerder deze week hadden leerlingen mij al gevraagd waarom we om 01.00 uur vertrokken voor een ruim twee uur durend ritje naar Dortmund. Het vliegtuig vertrok toch pas om 6.30 uur?! Ik mompelde iets over een mogelijk lekke band, geen risico's nemen en mijn schat aan ervaring. Kortom; zeur toch niet zo, ik weet heus wel wat ik doe! Vannacht kwam onze reis op een parkeerplaats op de snelweg tussen Arnhem en Zevenaar tot een voorlopig ongewildeinde. Een lekkend koelvloeistofsysteem maakte verder rijden onmogelijk. En dan wordt het dus spannend. Heel spannend. Tijd: 03.00 uur. Ik tik dit heel korte verhaaltje nu in Krakau dus ... het is goed gekomen. Chauffeur Jos handelde doortastend en baas Pouw zo mogelijk nog doortastender. Binnen een uur stond er een spiksplinternieuwe dubbeldekker op de parkeerplaats in Zevenaar. Uitladen en weer inladen binnen tien minuten! Ook met 74 mensen kan dat. Als de nood maar hoog genoeg is. Iets na vijven gearriveerd op de luchthaven waar we alsnog soepeltjes konden inchecken en we stipt op tijd het luchtruim richting Polen kozen. Natuurlijk hebben veel leerlingen mij gevraagd of ik dit al eerder had meegemaakt. Ik heb eerlijk geantwoord: Nee, in die 21 voorafgaande edities is dit mij nog nooit overkomen. Uiteraard heb ik ze wel met gepaste en ingehouden trots nog even kort aangegeven dat je er natuurlijk wel heel veel kijk op moet hebben om dan ook de 21e keer weer zo vroeg te vertrekken. Vele uren gingen ooit wachtend verloren maar die uurtjes hadden we vandaag dus echt nodig. Toch vervelend wanneer je met 74 reisgenoten het vliegtuig ziet vertrekken dat je naar je bestemming had moeten vervoeren. We zijn er in Krakau niet voor beloond. De ene regenbui na de andere en vanmiddag zelfs aanhoudend natte sneeuw. In Kazimierz alle Joodse musea, synagogen, begraafplaatsen gesloten i.v.m. sjabbat. En dat is nou weer heel slorig van me want dat had ik natuurlijk weer wel kunnen en moeten weten. Je moet van voorspoed genieten wanneer hij langs komt. Morgen Auschwitz. Traditioneel hoogte- en dieptepunt ineen. Maar nu eerst in een kelder genieten van de Poolse keuken.

Reacties

Reacties

Karel Boer

Misschien moeten we de wet van Murphy in de mentorlessen gaan behandelen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!