Programma studiereis Israel-Palestijnse gebieden 14-22 oktober 2011

Programma studiereis

Israël - Palestijnse gebieden PWS 6 (T)VWO

14 -22 oktober 2011

LET OP: Dit is een concept! Op hoofdlijnen zie je hier wat we gaan doen. De uiteindelijke indeling per dag zal zonder twijfel gaan afwijken van dat wat hieronder wordt aangegeven. Een reis als deze vraagt een flexibele opstelling/benadering wat betreft de wijze waarop het programma ter plekke zal worden ingevuld. Deze versie is voor het laatst bijgewerkt op dinsdag 11 oktober.

Vrijdag 14 oktober

LETOP : normale lesdag! Blijf niet zonder een goede reden weg. Dat schaadt onze projecten.

16.30   uur       Verzamelen MULTATULILAAN / extra bagage verdelen en daarna inladen, afscheid nemen, controle paspoorten

16.45   uur       Vertrek naar Schiphol met de bus. LET OP: we wachten niet op laatkomers!

21.25   uur       Vlucht Amsterdam - Tel Aviv met KLM

01.55   uur       Aankomst op vliegveld Ben Gurion/Tel Aviv

Na ophalen bagage en douaneformaliteiten vertrek (per bus) naar Guest House in Beit Sahour (=Palestijns gebied. Plaats ligt tegen Bethlehem aan.)

04.30  uur       Inchecken en kamers indelen in Guest House El Beit  in Beit Sahour

Zaterdag 15 oktober

11.00   uur       Ontbijt/Lunch

13.00   uur       Vertrek naar Bethlehem (taxi's zelf regelen). Excursie o.l.v. gids van ATG  langs o.a. checkpoint, de muur, vluchtelingenkamp Aida, oude binnenstad van Bethlehem (o.a. geboortekerk Jezus)

18.00   uur       Rest van de middag en avond vrij. Ook terugkeer naar Guest House vervoer zelf    regelen.

19.30   uur       Diner in Guest House El Beit

Zondag 16 oktober

07.00  uur       Ontbijt

08.00  uur      Vertrek naar de oude stad van Jeruzalem (al het vervoer zelf regelen!). O.a. wandeling over de stadsmuren, bezoek aan de moslim, joodse en christelijke wijk, diverse stadspoorten, de Klaagmuur, de Olijfberg, graf van Oskar Schindler en nog heel veel meer. Tempelberg: 7.30-11.00 uur!

17.00  uur      Diner in oude stad van Jeruzalem

18.30  uur      Vertrek naar ons Guest House in Beit Sahour

20.00  uur      Terug in Guest House. Rest van de avond vrij om eerste ervaringen te delen.

Maandag 17 oktober

08.00   uur      Ontbijt

09.00   uur      Vertrek naar Jeruzalem (al het vervoer zelf regelen!). Bezoek aan Holocaustmuseum Yad Vashem.

14.00   uur      Bezoek aan Israël Museum en aansluitend bezoek aan nieuwe stad (o.a. de markt Manahe Yehuda) en orthodox Joodse wijk Me'a She'arim

18.00   uur      Diner in Jeruzalem

20.00   uur      Vertrek naar ons Guest House in Beit Sahour

21.00   uur      Avond vrij om indrukken te verwerken en te delen

Dinsdag 18 oktober

08.00   uur      Ontbijt

09.00   uur      Vertrek naar Hebron. Bezoek aan oude binnenstad van Hebron. Vervoer en gids door ATG.

14.00   uur      Vrije middag. Mogelijkheid om centrum Bethlehem te bezoeken, wat te winkelen, lezen, schrijven of gewoon wat relaxen.

18.00   uur       Diner in ons Guest House. Rest van de avond vrij om logboeken bij te werken en uit te rusten.

Woensdag 19 oktober

07.00   uur      Ontbijt

08.00   uur      Vertrek naar Ramallah. Bezoek aan diverse plekken in en rond Ramallah.

13.00   uur      Terug naar Beit Sahour.

14.30   uur      Vertrek naar klooster Mar Saba

15.30   uur      Wandeling door de steenwoestijn naar dinerlocatie (=Ahmad's tent). Diner + kampvuur + muziek in de steenwoestijn.

21.00   uur      Vertrek naar ons Guest House

Donderdag 20 oktober

07.00   uur      Ontbijt

08.00   uur      Olijvenplukken. Vervoer door ATG.

13.00   uur      Lunch en daarna vertrek naar Beit Sahour

14.30   uur      Lezing in Bethlehem door deskundige bij de organisatie ARIJ

17.00   uur      Diner in Ruth's Field (Shepherds Field street) in Beit Sahour.

18.00   uur      Facultatief: wie zin heeft kan nog een keer mee naar Jeruzalem ‘by night'.

Vrijdag 21 oktober

09.00   uur      Ontbijt

10.00   uur      Vertrek naar het VACA Center in Abu Dis. Ochtend rondleiding door Abu Dis en andere programmaonderdelen. Vervoer heen en terug door ATG.

16.00   uur      Afsluitend gezamenlijk diner met de kinderen van het VACA Center

17.00   uur      Vertrek naar ons Guest House in Beit Sahour. Inpakken en gereed maken voor vertrek.

Zaterdag 22 oktober

00.30   uur       Vertrek naar luchthaven Tel Aviv. Inchecken, douaneformaliteiten enz.. Vervoer per bus door ATG.

04.30   uur       Vertrek naar Amsterdam met KLM

09.15   uur       Aankomst Amsterdam en thuiskomst. Deelnemers worden door eigen ouders,vrienden, familie opgehaald.