Het leven van een docent/reisleider op reis van minuut tot minuut (Bethlehem, Jeruzalem)

Filmimpressie van de studiereis door Abel van Dijk:

Zaterdag 1510

18.23 uur Milada zet de gebraden kip met rijst en meer op tafel. De verse mintthee vindt gretig aftrek. De meesten scheppen het bord vol. Heel erg vol.

19.25 uur Er zijn jongens die mij met een berde grijns duidelijk willen maken dat het niet goed gaat in de ArenA. Ik maak hen duidelijk dat die jongens uit Alkmaar sinds 1980-81 niet meer in Amsterdam hebben gewonnen. Ik heb een rotsvast vertrouwen in de goede afloop.

20.00 uur Een groep leerlingen gaat samen een verhaal schrijven voor deze reisblog. Interessant experiment.

20.10 uur De berichten uit Amsterdam stemmen mij niet gelukkig maar wel tevreden. De nederlaag blijft uit. De jongens worden stiller en stiller.

20.25 uur Selectie van de foto's van onze wandeling door Bethlehem. Veel politiek ingewikkelde zaken zijn vandaag voorbij gekomen. Een goede gids maar lang van (Engelse) stof. Het vluchtelingenkamp lijkt niet op een vluchtelingenkamp. Is Leila Khaled een verzetsstrijder (volgens de Palestijnen wel) of een terrorist (volgens de Israelisch wel)? Of is het allebei (volgens mij wel)? Dilemma's.

22.00 uur
De vermoeidheid slaat toe en een enkele fan juicht voor Eindhoven. Utrecht treurt. De begeleiders nemen de dag van morgen door. De voltallige begeleiding is voor elf uur in dromenland. De jeugd niet. Moeten ze zelf weten.

Zondag

7.00 uur Ontbijt. Milada rent heen en weer. Ze lijkt te zijn vergeten dat we komen ontbijten. Wanneer iedereen ontbeten heeft volgen er nog gekookte eieren. Een pan vol. Weigeren is onbeleefd.

8.00 uur De eerste taxi rijdt voor. Zes keer op en neer naar Bethlehem checkpoint. Onze honkballers blijken voor de tweede keer in een paar dagen de staatsamateurs van topland Cuba te hebben verslagen. De beloning: wereldkampioen! Knap. Heel knap.

9.15 uur We steken de ‘grens' over. Helemaal niemand gunt ons een blik waardig. Zelfs wanneer we opzichtig met onze paspoorten zwaaien kijkt geen Israelische militair op. De teleurstelling is groot. We eisen een controle. Maar dat helpt natuurlijk helemaal niets. We wurmen ons door de vele draaihekken en staan binnen een paar minuten in Israel. Op naar de oude stad.

10.00 uur Rennen door de moslimwijk. We willen op tijd zijn om de Tempelberg te bezoeken. Wel een beetje druk. Dan dringt tot ons door dat de Joden het Loofhuttenfeest vieren. Er is nu en dan geen doorkomen aan. Ik fungeer als een soort breekijzer. Links en rechts vallen de Joden om als bowlingkegels wanneer ik voorbij stuif. De groep tracht te volgen maar dat lukt nauwelijks.

10.20 uur De Tempelberg is tot 12.30 uur gesloten voor publiek. Punt uit. Geen discussie. Geen uitleg. Geen vooraankondiging. Kom straks maar terug. We passen ons razendsnel aan. Dan nu eerst terug naar de Jaffapoort. Vertrekpunt van een wandeling over de stadsmuur. We kiezen voor de route door de Armeense wijk. Waarschijnlijk het rustigst. Dat hebben we goed ingeschat.

10.30 uur Op de stadmuur. Noordelijke rondgang. Klimmen en klauteren. Smalle doorgangen. Prachtige vergezichten.

12.00 uur Aan het slot van de wandeling klinken overal de imam's. Dolby surround. Ik bel naar huis. De All Blacks hebben gewonnen van The Wallabies. Voor de leek: halve finale WK-rugby. Nieuw-Zeeland wint van Australie. Ik ben daar erg blij mee. Zondag 24 oktober kan ik thuis de finale zien.

12.30 uur Een immens lange rij staat te wachten om toegang te krijgen tot de Tempelberg. Het is warm. Erg warm. Geen schaduw. Afzien. Om ergens te komen moet je nu en dan lijden. We mogen er op! Na ons gaan de hekken weer dicht. Teleurgesteld druipen zij die achter ons stonden weer af. Morgen opnieuw proberen.

13.00 uur. Groepsfoto met de Rotskoepel op de achtergrond. We moeten het terrein verlaten. Tijd voor gebed. Daar hebben de moslims ons liever niet bij. Met tegenzin begeven we ons naar de uitgang.

13.30 uur Terug naar de Klaagmuur. Het Loofhuttenfeest zit er op. We kunnen er weer gewoon lopen. Onze vrouwen gaan hun eigen weg. Bij de muur staat Messi. En een Jood met een prachtige ronde bontmuts. En nog een. En nog een.

14.30 uur Door de nauwe straatjes naar de Heilige Grafkerk. Wat een circus! Kruisiging, begraven, gebalsemd, het middelpunt van de aarde ... het is te veel van het goede. Niet voor de gelovigen. Ze werpen zich ter aarde en staan in de rij voor zo ongeveer alles.

15.15 uur Fotosessie voor de speelgroep op de Olijfberg. De anderen kunnen even rondsnuffelen in de winkeltjes. De eerste aankopen worden gedaan. Club uit Rotterdam staat voor. Jongens worden vrolijker en luidruchtiger.

16.30 uur Oude olijfbomen kijken in de hof van Gethsemane. Weer een plek waar velen in de voetsporen van Jezus willen treden. Druk, druk, druk. Club uit Kuip blijkt te hebben gewonnen. Rotterdam staat boven Amsterdam. Voor Sommigen is dat het enige dat telt. Ik word af en toe ook graag kampioen.

18.00 uur Terug in de moslimwijk van de oude stad. We eten samen een bordje shawarma.

19.30 uur Terug naar checkpoint Bethlehem. Weer een teleurstelling. We zijn nu in 45 seconden in Palestijns gebied. Het is zondagavond. Rustig, heel rustig.

19.45 uur Ons vooraf geregelde busje staat al klaar. In 10 minuten terug naar ons Guesthouse in Beit Sahour. Milada heeft inmiddels de afwas gedaan. En er ligt weer verse mint. Foto's uitzoeken en stukkie tikken. Op de reisblog zie ik dat er negen reacties binnen zijn gekomen. Nieuw record. Moeders bedankt!

22.30 uur Ik tik deze regel en denk ... ik ben moe. Welterusten. Morgen om 7 uur ontbijt.

Jan & An Campagne

Terwijl wij dit schrijven, liggen jullie waarschijnlijk al te snurken. Morgen een indrukwekkend begin met de Yad Vashem: symboliek voor de Holocaust. We lezen morgenavond graag weer verder en genieten van uur tot uur mee.

John

Onderwijs? Elke dag anders!
Geniet je ook een beetje? Tot binnenkort.
Groetjes

Fien de Ronde

Heel leuk om zo de reis te kunnen volgen.

Gerard Otter

HAhah, fijn dat je de sport kan volgen en actief beoefent
(uitslag bowling was?), de teleurstellingen goed verwerkt en ook nog voldoende aandacht voor de kidz hebt (ahum, tot aan je slaap dan)

VEEL SUCCES

Ina (moeder Cees Jan)

Wat fantastisch om vanuit jullie pen en camera mee te mogen genieten van deze speciale reis.

Mirjam v Gelder

Indrukwekkend gisteren, lijkt me zo. Ook voor de thuisblijvers: het lezen van het verslag, zien van de foto's en het voorstellen hoe het voor jullie moet zijn.
Ik ben nieuwsgierig of jullie iets merken van de gevangenenruil. Hier ruim in het nieuws (geen zorgen, ik knip de artikelen wel uit). Geniet van vandaag, de zon, en realiseer dan dat hier de herfst echt begonnen is (regen, wind, en niet warm). Groeten uit Culemborg!