HEBRON

Door Kees van der Zwaard (tekstschrijver en regisseur jouw land, mijn land)

We rijden van Bethlehem naar Hebron. Tussen de Palestijnse dorpen liggen nederzettingen van kolonisten. Verspreid als distels tussen de druiven - volgens de Palestijnen; als rozen in de woestijn - volgens de kolonisten. Onze gids vertelt over een Palestijns dorp, dat regelmatig het slachtoffer is van treiterijen door kolonisten. Ik vraag om een voorbeeld. Dat kan ik krijgen: Zes weken geleden gooiden Palestijnse kinderen stenen naar een auto van kolonisten. De chauffeur verliest de macht over het stuur, slaat over de kop en komt samen met zijn vrouw om. Daarop trekken de woedende kolonisten naar het dorp om wraak te nemen. Ze gedragen zich - ‘hoe zal ik het zeggen - als vandalen', aldus de gids.

Ik vraag voorzichtig of er ook iemand was die tegen die kinderen zei, dat stenen gooien letterlijk levensgevaarlijk is. ‘Nee', zegt de gids, ‘zo gaat het altijd. Iedereen provoceert iedereen. De kolonisten rijden als gekken, het liefst dwars door ons heen, omdat ze bang zijn en om te terroriseren. En de Palestijnen gooien stenen naar auto's. Hoe meer er over de kop slaan, hoe beter.

En dan zijn we nog niet eens in Hebron.

In Hebron wil elke straatjongen onze gids zijn en vertellen over de 400 kolonisten, die daar hun huizen hebben bezet (teruggekeerd, zeggen de kolonisten), omdat het een heilige plaats voor hen is: Aartsvader Abraham ligt hier begraven. Reden waarom het voor de moslims ook een heilige plaats is. Dus is Abrahams graftombe zwaarbewaakt, met een muur in het midden. Moslims en Joden bidden naast elkaar tegen elkaar. (De christenen waren blijkbaar te laat om Abraham te claimen en er ook nog een kerk te bouwen.)

De kolonisten van Hebron zijn hard-core-settlers: onverdraagzaam en agressief. Ze wonen boven de Palestijnen op de eerste en tweede verdiepingen. Gooien huisvuil naar beneden, eieren als het zo uitkomt. Wij worden op een Palestijns dak uitgenodigd en kunnen uitkijken over een soldatenpost en een kolonistenwoning. De soldaat sommeert ons om op te rotten, de kolonist spuugt op de grond en de Palestijn zegt: ‘Zie je wel, zo doen ze nou altijd.' Daarom laten de Palestijnse onderbewoners al dat gedumpte huisvuil in de inmiddels gespannen vangnetten liggen - om te laten zien wat voor rotzakken de bovenburen zijn. Ondertussen zijn de winkels in het oude centrum bijna allemaal dicht en loop je door een spookstad.

Om de 400 kolonisten 'veilig' in Hebron te kunnen laten wonen zijn er meer dan 2000 militairen gestationeerd. Die doen erg hun best om zo onbenaderbaar mogelijk over te komen. (Abel en Enza zijn dus heel tevreden als het later toch lukt om er één te laten poseren.) Ik mag niet ongevraagd door een detector-poortje heen, dus blijf ik wachten; waarop de militair mij toesnauwt: waarom ik niet doorloop!? Wie het weet mag het zeggen. De meiden moeten door een aparte poort, maar hoeven hun tas niet open te maken als ze zeggen ze geen scherp voorwerp bij zich hebben. Tja. Of ze geïntimideerd zijn of gewoon meegaand, weet ik niet, maar even later hullen ze zich zonder morren in een cape plus hoofddoek om de moskee te mogen betreden.

Elke vierkante meter van Hebron heeft zijn eigen geschiedenis, regels, wetten en vooroordelen.

Iedereen is uitverkoren, alleen de ander niet.

Jan & An Campagne

Mooi geschreven, vooral de laatste zin: Iedereen is uitverkoren, alleen de ander niet.
Zware dag, vol indrukken, dat bleek ook uit de sms die wij ontvingen.
Prachtige foto van de dames in burka.
Morgen lekker wandelen in de woestijn, wij hebben de open haard aan.

André & Linda Sprong

Net contact gehad met Jeffrey, zijn relaas completeert het stuk van Kees. Heftige zaken die je doen beseffen dat de vrijheid die wij genieten een groot goed is. De foto's geven aan ons in ieder geval een indruk hoe jullie het hebben, indrukwekkend maar tegelijkertijd ook hele mooie dingen.

En voor de sport- en Ajax liefhebbers, het is 0-2 geworden.

We zijn benieuwd naar jullie verdere belevenissen.

Linda & André Sprong