Bonaire een paradijs voor homo's: de geboorte van een rel (relletje!)

Verontwaardigt reikt een Bonairiaan mij door zijn geopende autoraam (het raam is overigens helemaal verdwenen) de EXTRA aan. Hij wijst op de kop die vandaag de gehele voorpagina in neemt. Ik lees en spreek nauwelijks Papiamentu maar ik herken de woorden 'GEEN STIJL' én homo én paradijs. Je hoeft niet veel meer te weten om te bedenken welke kant dit uitgaat. 'Dit kan toch allemaal niet! Wij zijn een kleine gemeenschap. Het geloof (lees: katholicisme) is hier belangrijk. Waarom doet men dit?' Mijn onthutste Bonairiaan neemt een slok van zijn flesje Polar en schudt nog maar eens mismoedig zijn hoofd. Ik zeg hem nog dat GEEN STIJL niet de spreekbuis is van ALLE Nederlanders en iets over provoceren, satire, humor, culturele verschillen en ... ach, het maakt allemaal niet zo veel uit. Hij luistert al lang niet meer. Zijn punt is gemaakt en daar ging het om.'Thuis' vind ik op het Internet al gauw de oorzaak van het artikel in de EXTRA. Arie Boomsma (voorheen de niet-homo van de EO en nu van deKRO) heeft hier op Bonaire een jongen Bonairiaan in het ouderlijk huis uit de kast laten komen (de schande die zoiets met zich meebrengt zal hier nog wel enkele maandenals een tropische storm rond de familie van de jongen blijven woeden) en dat heeft op de webiste van GEEN STIJL tot een artikel geleid waarin Bonaire wordt aangeprezen als homo-paradijs. Ik heb het artikel gelezen. Echt lollig is het niet (laten we zeggen dat smaken verschillen)en het is niet zo moeilijk om in te vullen tot welke reacties zo'n bericht dan weer aanleiding is. Gewoon GEEN STIJL dus. Ik ken in Nederland niet zo heel veel mensen die zich hierover zouden opwinden.Op Bonaire is het echter het zout in de wonden van de mensen die per definitie moeite hebben met de macamba's (=Nederlanders) en nu 'wij' sinds 10-10-10 van Bonaire ook nog een buitengewone Nederlandse gemeente hebben gemaakt ('het volk' voelt zich in die gezamenlijke beslissing niettot nauwelijksgekend) is er niet zo heel veel nodig om de geest uit de fles te laten. Voeg daarbij het alom aanwezige gevoel (het is overigens ook gewoon een feit) dat er meer en meer macamba's op het eiland neerstrijken ... de EXTRA (25.000kranten per dag op de benedenwindse eilanden) weet er wel raad mee!Dit neokolonialisme, er worden hier in de politiekvaak en veel grote woorden gebruikt, heeft het eiland al het homohuwelijk gebracht maar echte homo's ... daar moeten ze hier toch echt niet aan denken. Kortom: ARIE BEDANKT!

Opvallendste verschil met de periode 1997-1999? Ik kan mij niet herinneren dat ik toen niet kon parkeren waar en wanneer ik dat wilde. Nu heb ik al drie keer een rondje door het centrum van Kralendijk moeten rijden op zoek naar een parkeerplek. Het is drukker dan toen. Veel drukker! Dat klopt overigens met de cijfers. In 1999 woonden er bijna 13.000 mensen op het eiland. In 2004 was dat gezakt naar minder dan 10.000. Nu staat de teller op 15.666(!)inwoners (volgens CBS in januari 2012). In absolute zin stelt het natuurlijk allemaal nog niet zo veel voor maar het is uiteraard een extreem hoog groeipercentage. Vraag die het oproept: kan een samenleving een dergelijke groei wel fatsoenlijkopvangen? En wat als dat vooral ook veel (bemiddelde) Europese Nederlanders zijn? Je zou je kunnen afvragen welke integratieproblemen dit alles met zich meebrengt. Wat zijn de gevolgen voor de Bonaireanen? En dan lijken Bonaire en Nederland wat betreft hun problematiek opeens weer heel erg op elkaar. Geruststellende gedachte. Of helemaal niet?! Ga ik verder over nadenken de komende week.

Leestip voor mensen die Bonaire 'kennen' en/of er gewerkt hebben: Marcel de Jong, Tropenkolder. Marcel was in 1997-1998 een collega van ons. Ik zou zijn roman niet geschreven kunnen hebben (er zijn mijns inziens heel veel Bonaireanen die wel deugen en heel veel kinderen die wel vooruit willen!) maar de sfeerbeelden zijn nu en dan zeer treffend. Daarnaast een goede schets van de politieke verhoudingen en machinaties op het eiland. Overigens niet alleen karakteristiek voor Bonaire maar zeker ook voor de andere eilanden die deel uitmaken van het Koninkrijk (in welke vorm dan ook).

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!