Albert Heijn op Bonaire!

LET OP: wil je deze berichten niet meer ontvangen?! Meld je even af! Ik kan dat niet voor je doen. Een simpele muisklik volstaat.

Gezond 2012! Hoewel in Nederland het voorjaar ook al lijkt te zijnaangebroken doen wij het natuurlijk niet voor minder dan zo'n graad of 30. Verschil moet er wel zijn/blijven. Inmiddels heeft 'de buitengewone gemeente' Bonaire ook het nieuwe jaar ingeluid en ook dat ging gepaard met een flinke hoeveelheid vuurwerk. In de regio is men vooral gek op het hardere knalwerk. Veel en vooral hard lijkt het motto. Op oudjaarsdag kregen we bij de nieuwe supermarkt (AH- en Euroshopperartikelen) een gratis pakje kerstkransjes en waren de chocoladeletters van de Sint in de aanbieding. Deze nieuwe supermarkt is naast een filiaal van Leen Bakker en Blokker een van de nieuwe verworvenheden van het nu 'Nederlandse' eiland. In ieder geval concurrentie voor de veelal Chinese supermarktjes en de nog weer kleinere lokale winkels. In de 'AH' (die naam hangt buiten niet aan de gevel maar wij weten beter) stuit je uiteraard vooral op Nederlanders. Juist in deze weken zijn er ook veel toeristen dus het parkeerterrein is altijd goed gevuld. En ja ... op oudjaarsdag waren er ook oliebollen.

Morgen kunnen we een kijkje nemen op de nieuwe HAVO-VWO-locatie van de eilandelijke scholengemeenschap (SGB). Een goede vriend is daar nu locatie-directeur. Het splinternieuwe gebouw is voor Antilliaanse begrippen in een recordtempo neergezet en oogtaan de buitenkant zeer fraai. Ook hier is enige jaren geleden besloten om de school op te splitsen in verschillende locaties om zo een kleinschaliger (en vooral veiliger) leeromgeving te kunnen garanderen. Op het 'oude' schoolterrein vind je nu een beroepsafdeling, het Junior College (klas 1 en 2) en een inmiddels flinke MBO-afdeling. De HAVO-VWO-locatie heeft een onderkomen gevonden op enige afstand van het centrum van Kralendijk maar dat lijkt eerder een voor- dan een nadeel. Uiteraard is met name de VWO-afdeling klein (rond de 20 leerlingen per leerjaar) maar het is voor de kinderen van Bonaire een enorm voordeel dat ze niet al op jonge leeftijd naar Curacao of Nederland moeten verhuizen om een VWO-opleiding te volgen. Die oversteek kunnen zenu gelukkig maken wanneer ze wat ouder en vooral volwassener zijn. Het nieuwe gebouw is in december officieel en feestelijk geopend en in gebruik genomen. Ieder lokaal heeft nu ook het onontkoombare smartboard en beamer dus er kan weer een nieuwe impuls gegeven worden aan de kwaliteit van de lessen. Ik heb zelfs begrepen dat er in de lokalen nu ook airo's zijn aangebracht en je mag van mij aannemen dat dat in de warmste en veelal windstille maanden van het jaar een verademing is. :Anders gezegd: een noodzaak om fatsoenlijk met onderwijs bezig te kunnen zijn. Wat je verder merkt van de nieuwe status van het eiland? Een oud-collega merkte met een brede glimlach op dat het eerste nieuwe gebouw dat op het eiland verrees nadat Bonaire officieel een buitengewone gemeente van Nederland was geworden het ... belastingkantoor was! Voor de Bonaireaan is dat symbolisch en geeft het precies aan waar de schoen zonder twijfel weer zal gaan wringen. Nederland heeft de eilandelijke schulden (in totaal 1,7 miljard voor de hele Nederlandse Antillen) voor 70% gesaneerd maar in de toekomst zullen ook hier de begrotingen sluitend moeten zijn. In het bestaan van deze eilanden is dat nog nooit gelukt en ik zie en ken ook geen redenen om aan te nemen dat dit in de naaste toekomst allemaal wel gaat lukken. Wat er anders moet is duidelijk: de inwoners van het eilandmoeten aan hun belastingverplichtingen voldoen. Daar gaat 'Nederland' nu in ieder geval vanuit en op toezien. Vandaar natuurlijk ook dat fraaie gebouw en de zoveelste lichting (ook in het verleden hebben we hiertoe fiscale assistentie verleend) Nederlandse ambtenaren die hier voor enige jaren hun tenten (zij wonen niet inde goedkoopste huizen op het eiland!) komen opslaan. Zoals het dus 'altijd' is geweest. Maar er is een verschil: je kunt nu ook naar AH en Leen Bakker! En wie wil dat nou niet?!