Programma studiereis 17-25 oktober New York en Washington DC (6 vwo geschiedenis)

LET OP: Dit is een concept! Op hoofdlijnen zie je hier wat we gaan doen. De uiteindelijke indeling per dag zal zonder twijfel gaan afwijken van dat wat hieronder wordt aangegeven. Een reis als deze vraagt een flexibele opstelling/benadering wat betreft de wijze waarop het programma zal worden ingevuld. Dringend advies: neem voldoende nachtrust. Het is een fantastisch maar ook erg intensief/zwaar programma. LET OP: altijd paspoort bij je dragen!

Vrijdag 17 oktober

5.00   uur       Verzamelen MULTATULILAAN / inladen, afscheid nemen, controle paspoorten.

5.15   uur       Vertrek naar Schiphol met de bus. LET OP: we wachten niet op laatkomers!

9.15   uur       Vlucht UA 877Amsterdam – Newark

11.40   uur     Aankomst New York

13.00   uur     Met de bus naar hostel in New York. Inchecken en opfrissen. Eerste verkenning van de Big Apple: Broadway, Times Square en meer. Na het  diner terug naar hostel. Het is voor ons een heeeeeeel lange dag. Daarom bekijken we in onderling overleg hoe laat we terug gaan naar ons hostel.

Zaterdag 18 oktober

07.30   uur       Ontbijt

08.30   uur       Vertrek met de metro naar Battery Park vanwaar de ferry vertrekt naar Liberty en Ellis Island. We bezoeken Liberty Island (Vrijheidsbeeld) en Ellis Island dat ooit diende als de poort naar de VS voor miljoenen immigranten. Vanaf de eilanden heb je een prachtig zicht op de beroemde skyline van Manhattan.

10.00   uur       Vertrek met de ferry naar beide eilanden. We maken tijd vrij voor de lunch.

15.30  uur        Bezoek aan Ground Zero en het 9/11 Memorial Museum. Na de tragische gebeurtenissen op 11 september 2001 (9/11) is men druk bezig op die rampplek nieuwe wolkenkrabbers te realiseren. De Freedomtower (1776! feet hoog) is inmiddels klaar terwijl aan andere torens wordt gewerkt. Op de plek van de ramp is ook een monument te vinden dat wij gaan bezoeken.

18.00   uur       Wandeling door lower Manhattan met o.a. een bezoek aan Wall Street (de Waalstraat) en de New York Stock Exchange (de beurs) en de zaken die herinneren aan het feit dat dit deel van New York ooit Nieuw Amsterdam was. Tevens een mooie gelegenheid om een hapje te eten. Dat doen we op een plek waar voor 9/11 heel veel brandweermannen, die zijn omgekomen, een hapje aten. Daarna terug naar ons hostel om de vele indrukken van de eerste dag te verwerken.

Zondag 19 oktober

7.30     uur       Ontbijt

8.30     uur       Naar het fietsenverhuurbedrijf. Start van de dag ‘New York on bike’. We rijden (altijd samen onder onze begeleiding!) door Central Park en daarna langs de oevers van de Hudson. Bezoek aan o.a. de High Line (een heel smal park negen meter boven de grond aangelegd op een oud spoortraject). Na ons bezoek aan Battery Park en lower Manhattan (we waren er de vorige dag) door naar Brooklyn Bridge. We steken de East River over naar Brooklyn maar keren dan weer snel terug naar Manhattan. Wel een prima gelegenheid voor heel veel mooie foto’s. Daarna door naar Chinatown en Little Italy. Volop mogelijkheden om heerlijk te lunchen en door de kleurrijke straten te wandelen. Fietsen en wandelen door Midtown. We bekijken o.a. het Grand Central Station. We maken tijd vrij om wat te winkelen en zelfstandig rond te kijken.

17.00   uur       We leveren onze fietsen in en dan is het weer tijd om een hapje te eten.

Avond               Houden we vrij om t.z.t. te bekijken of er mogelijkheden zijn (en betaalbaar want dit onderdeel is op eigen kosten!) om een sportwedstrijd en/of theater, bioscoop, musical, concert te bezoeken. Iedereen kan hier dus een eigen keuze maken. Er is in New York uiteraard altijd wel iets te doen!

Maandag 20 oktober

7.30     uur       Ontbijt

8.30     uur       Met het openbaar vervoer naar de Verenigde Naties.

9.45     uur       Bezoek en rondleiding hoofdkwartier Verenigde Naties (United Nations). Let op: verplicht om eigen paspoort te tonen!! We maken de rondleiding in twee groepen van 11 (9 + 2 begeleiders). De eerste groep start om 9.45 uur de tweede groep om 10.00 uur.

12.00   uur       En dan nu omhoog! Naar de top van het Empire State Building. Magnifiek     uitzicht over New York en New Jersey. Tijd voor (heel veel) foto’s en lunch. Advies: doe ook alvast wat inkopen voor de busreis naar Washington!

14.00   uur       We gaan onze bagage ophalen want we gaan New York al weer achter ons laten. Washington here we come!

16.30   uur       Met Megabus (34th Street b/t 11th and 12th Ave.) naar Washington DC

21.00   uur       Aankomst in Washington DC. We nemen de taxi naar ons hostel. Inchecken en  tijd om de indrukken van de dag met elkaar door te nemen of … gewoon naar bed te gaan.

Dinsdag 21 oktober

07.30   uur      Ontbijt

08.30   uur       We wandelen door Washington naar The Mall. Aan de Mall liggen in de hoofdstad tientallen monumenten, musea en gebouwen die deel uit maken van de federale overheid. Vandaag staan op het programma: het Hooggerechtshof (Supreme Court), we bezoeken het Capitool om 10.10 uur (United States Congress: Senaat en Huis van Afgevaardigden), het Museum of the American Indian, het Witte Huis (zetel van de president), het Washington Memorial en het Memorial waarmee de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht. Tussendoor maken we ruimte voor de lunch.

17.00   uur       We gaan terug naar het stadscentrum. Daar kunnen jullie eten en wellicht ook een film bekijken in een bioscoop.

20.00   uur       Terug in ons hostel en tijd om naar eigen inzicht in te vullen.

Woensdag 22 oktober

09.00   uur      Ontbijt

10.00   uur       Vertrek naar The Mall

10.30   uur       Start van onze tweede dag in Washington. Centraal staat wederom The Mall. We beginnen de dag in het Museum of American History. Daarna maken we tijd voor de lunch. Op het programma staan vandaag vervolgens ook nog: Het Vietnam Veterans Memorial, het Korea Memorial, het Lincoln Monument, het Memorial ter nagedachtenis aan Martin Luther King jr en Franklin Delano Roosevelt (FDR).

16.00   uur       Tijd om zelfstandig te winkelen en/of de stad te bekijken. Ook in Washington bekijken we t.z.t. of er mogelijkheden zijn om een sportwedstrijd, theater, bioscoop, musical, concert te bezoeken. Dan kan vanavond maar ook op een van de andere avonden die we in Washington zijn.

23.00   uur      Terug in het hostel

Donderdag 23 oktober

7.30     uur       Ontbijt

8.30     uur       Vertrek naar de fietsverhuurder Bike and Roll, Union Station, Massachusettes Ave NW

9.00     uur       Start van onze fietsdag door Washington. We starten onze dag bij het Jefferson Memorial. Daarna steken we de Potomac River over en maken we een korte stop bij het Amerikaanse ministerie van defensie: het Pentagon. Daarna fietsen we door naar de militaire begraafplaats Arlington. Daar bezoeken we het graf John Fitzgerald Kennedy (JFK) en de plek waar de onbekende soldaat wordt herdacht. Op Arlington vind je ruim 400.000 graven! Volgende stop: het Iwo Jima Monument. Daarna fietsen we naar Georgetown. Daar kunnen we nog een indruk krijgen van het Amerika van de 19e eeuw. Met name de architectuur herinnert in Georgetown aan dat verre verleden. Prima plek ook om iets te eten en drinken.

17.00   uur       Tijd om de fietsen in te leveren, uit te rusten en te gaan denken aan het diner. De avond is vrij om naar eigen inzicht in te vullen.

23.00   uur       Terug in hostel

Vrijdag 24 oktober

07.00   uur      Ontbijt en inpakken/uitchecken

9.00      uur      We bezoeken het Newseum in Washington. Een museum waar de focus ligt op de invloed en het werk van de media. In het museum vind je ook een Memorial voor alle journalisten/fotografen die bij de uitoefening van hun beroep zijn omgekomen. Een heel modern en indrukwekkend museum!

11.30  uur       Lunch. Advies: koop ook iets voor de tijd totdat we terugvliegen.

13.10  uur      Vertrek naar de internationale luchthaven Dulles even buiten Washington met  GO! Airport Shuttle vanaf ons hostel.

17.35  uur       Vertrek met vlucht UA 946 naar Amsterdam/Schiphol

Zaterdag 25 oktober

7.15     uur       Aankomst in Amsterdam en thuiskomst. Deelnemers worden door eigen ouders, vrienden, familie opgehaald.

eduard standaert

Nou nou Marco en collega's. Jullie hebben het weer helemaal voor elkaar zeg.
Wat een magnifiek programma. Kwou da'k nog jong was.
Heel veel plezier jullie allen.