Over spoken en herdenken na 9/11

Door Marit en Josje

Afgepeigerd maar voldaan kwamen we gisterenavond met een klein gezelschap terug van een prachtige Broadway-musical: The Phantom of the Opera. De muziek van deze operette kenden wij al langer, maar de voorstelling was een compleet nieuwe ervaring. Een talentvolle cast wist indruk te maken met mooie harmonieën. Dit stond echter in schril contrast met de activiteit van de middag.

Het bezoek aan het 9/11 Memorial Museum en het herdenkingsmonument was erg aangrijpend. Natuurlijk is 9/11 al een zwaar onderwerp van zichzelf, maar de architectuur en de vormgeving van dit museum maakte het nog heftiger. Het museum bevond zich in de voormalige garage van het World Trade Center, weliswaar helemaal omgebouwd. Een donkere vormgeving en het gebrek aan warmte en een natuurlijke lichtbron zorgde voor een onaangename sfeer. Het dwong respect aan de slachtoffers af. Confronterende tentoonstellingen met delen van het ingestorte gebouw en opgenomen laatste telefoongesprekken van omgekomen slachtoffers wisten de gevoelige snaar te raken. Ook was er een ruimte die we besloten over te slaan: portretten van de slachtoffers met persoonlijke informatie. Op de achtergrond werden de namen van de slachtoffers voorgelezen door hun geliefden. Dit kwam bij ons hard binnen. Na het museumbezoek leek het herdenkingsmonument nog toepasselijker dan daarvoor: twee vierkante vijvers op de plekken waar de Twin Towers stonden met op de randen de namen van de getroffenen, simpel doch indrukwekkend.

Wat de dag na dit bezoek wat opbeurde was het heugelijke nieuws dat onze eigen Eric van der Donk geschiedenisleraar van het jaar 2014 is geworden! Met zijn allen hebben we deels op de kosten van meneer Baars gegeten om het feest te vieren. Vlak hierna was het tijd voor The Phantom, een mooie afsluiting van deze heftige maar indrukwekkende dag.

Eric van der Donk

Fraai verhaal, mooie sfeertekening. Via jullie woorden kunnen wij het ook 'doorleven'. Blijf genieten. Intussen knabbel ik nog even een Mariakaakje weg ...
Groet!

Irene van Leeuwen

Wat is dit blog enorm leuk! Aan de andere kant van de oceaan genieten wij volop mee!

opa en oma van Jorien

Wij genieten enorm van jullie verslagen en wij feliciteren jullie met zo'n geweldige docent! Wij zijn trots op jullie en op jullie school. Dag allemaal, goede reis verder.