Empire State of Mind

Door Silke

Wekenlang was ik al aan het dagdromen over onze reis naar Amerika en dan al helemaal om wat we afgelopen maandag allemaal zouden gaan doen. Het zit namelijk zo dat het mijn grote droom is om ooit bij de Verenigde Naties te werken als mensenrechtenadvocaat.

De dag begon erg vroeg aangezien we nog de fietsen van de vorige dag moesten inleveren, maar na een lekker donut ontbijtje zat de helft de van de groep al op de fiets. We hadden het geluk dat we, met een kleine omweg, toch nog een stukje door Central Park gingen fietsen. Na het inleveren van de fietsen werden we weer even 'los gelaten' dus heb ik toen mijn eerste Starbucks frappuccino in Amerika gedronken, heerlijk Amerikaans!
Om elf uur hadden we een rondleiding gepland door het Verenigde Naties hoofdkwartier. De groep werd in tweeën gesplitst en zelf zat ik in de groep die werd rondgeleid door een hele schattige Zuid-Koreaanse. Het Verenigde Naties hoofdkantoor bestaat uit vier gebouwen en heeft een tuin waar sommige lidstaten een beeld hebben gedoneerd. Zo stond er dus een stuk van de Berlijnse muur wat ik best wel tof vond. We kregen een rondleiding door het Secretariaat gebouw waar alle belangrijke vergaderingen en onderzoeken plaatsvinden. Er waren enkele vergaderingen bezig en er was zelfs een vergadering die zo belangrijk was waar de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-Moon, bij was. Die hebben wij dus ook even gezien, wat een gelukje! Verder is het misschien nog wel een leuk weetje dat het gebied rondom het hoofdkwartier internationaal territorium is. Dit betekent dat het officieel geen deel uitmaakt van de Verenigde Staten maar dat de grond van alle lidstaten is! Hierdoor heeft de VN in deze zone een eigen beveiligings- en brandweereenheid en ook een eigen postadministratie. Aangezien de schattige Zuid-Koreaanse vrouw alles al verteld had over de VN tijdens de rondleiding hoefde ik mijn presentatie niet te geven. Wat een pech zeg! In elk geval heeft deze dag bevestigd dat ik graag zou willen werken bij de VN!
Na het bezoeken van het hoofdkwartier van de VN was het tijd om het Empire State Building op te gaan. Met de grote stappen van meneer Baars waren we er natuurlijk weer zo maar helaas stonden we in extreem lange rijen voordat we het prachtige uitzicht konden bewonderen. Deze lange rijen waren het echter helemaal waard en het uitzicht over New York en New Jersey was dan ook verschrikkelijk mooi!
Na het nemen van vele selfies kregen we tijd om wat te lunchen en/of te shoppen en toen ben ik met een klein groepje de Macy's ingegaan om wat te eten. Helaas waren we wat underdressed en namen we met z'n zessen allemaal een BLT waardoor het personeel waarschijnlijk niet heel erg onder de indruk van ons was. Maar ja als student moet je toch wat...
Na eigenlijk een redelijk rustige dag, als we het vergelijken met de eerdere dagen, stapten we in de Megabus naar Washington. De reis duurde ongeveer 4,5 uur maar ik denk dat iedereen zich wel heeft gemaakt met diepe gesprekken en dutjes!
Nu zitten we hier al enkele dagen (ik schreef dit stukje pas na een paar dagen omdat ik echt het concentratievermogen van een vis heb) en eigenlijk wil ik nog lang niet naar huis maar jullie zullen ons snel weer in jullie armen kunnen sluiten!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!