Ramadan: Palestijnen op weg naar de El Aksa moskee

Wil je iets over een stad, landof het leven in het algemeen weten? Neem een taxi! Overal vind je taxichauffeurs (dit schijnt overal ter wereld een beroep te zijn dat uitsluitend door mannen wordt beoefend) die alles weten. Of beter: denken te weten. Er zijn heel zwijgzame types bij maar er zijn er ook bij die je de oren van de kop llllnnnn. Gisteren drie zeer spraakzame types ontmoet in Jeruzalem. Een van hen, de liberale jood, loste geheel ongevraagd een mysterie op dat bij mij bestond sinds ik op Mount Zion enkele jaren geleden het graf van Oskar Schindler had bezocht. Ik kon het beeld van dat graf helemaal niet passen in dat wat ik in de film had gezien. Wat blijkt nu: Steven Spielberg heeft dat graf in zijn befaamde film op de Olijfberg gesitueerd. Datgeeft filmischuiteraard een heel mooi plaatje maar ... op de Olijfberg kunnen alleen joden worden begraven en dat was Schindler in ieder geval niet. Ook weer opgelost. De christelijke Israeli, die heb je ook, verteldemij dat zijn auto aan vervanging toe was (ik had die conclusie al na enkele seconden getrokken) maar dat de prijzen voor een Mercedes toch echt de spuigaten uitliepen. Hij zou het moeten doen met een Skoda maar daarmee zou hij zeker ook tevreden zijn. Onze derde man, een Palestijn met twee paspoorten, waarschuwde ons voor de vrijdag. Wij zouden op onze tocht naar Bethlehem uren extra nodig hebben bij het checkpoint omdat duizenden moslims de oversteek naar Jeruzalem zouden maken in verband met ramadan. Op de tweede vrijdagvan de ramadan willen zij naar de Al Haram al Sharif om de El Aksa moskee te bezoeken. Toen ik opperde dat wij toch de andere kant op gingen en dus wellicht helemaal niet zo lang zouden hoeven te wachten keek hij mij meewarig aan. Ik begreep er helemaal niets van zo was mij meteen duidelijk. Het is een van de redenen waarom ik graag met taxi's reis:het houd je nederig. Vandaag de oversteek gewaagd. Binnen een vijftal minuten was ik vanuit Israel in het gebied dat valt onder de Palestijnse Autoriteit. Geen Israelische militair heeftmij een blik waardig gekeurd. Ik heb werkelijk overal opzichtig mijn paspoort omhoog gehouden maar niemand wilde er naar kijken. Een Israeli interesseert het werkelijk helemaal niets wanneer jij Palestijns gebied wenst te betreden. Dat is voor hen per definitie een volstrekt onbegrijpelijk reisdoel en iets dat je vooral zelf moet weten. Aan de andere kant van het hekwerk probeerden duizenden Palestijnen toegang te krijgen tot Israel. Voor de vrouwen en kleine kinderen is dat niet zo heel problematisch maar voor de mannen en oudere jongens is dat heel andere koek. De rij is vandaag zeker een kilometer lang en het is heet. Erg heet. Daarnaast is het ook nog eens ramadan dus gegeten en gedronken wordt er niet. Alleen Palestijnen met een permit hebben toegang tot Israel! Op een belangrijke religieuze dag als deze proberen Palestijnen zonderpasje natuurlijk ook over te steken. Dat mislukt vrijwel altijd. Ik zie hoe een jongetje van een jaar of tien door een Israelische militair in de kraag wordt gevat en door een deur in het hekwerk weer naar de uitgang wordt verwezen. Overal wordt luid gediscussieerd tussen Palestijnen en Israelische militairen. Palestijnen maken duidelijk waarom zij wel naar de andere kant denken te mogen terwijl de Israeli duidelijk maken waarom dat volgens hen niet kan. Iedereen verheft zijn stem maar niemand lijkt elkaar te (willen) verstaan. Aan de Israelische kant van het checkpoint staan tientallen bussen gereed om de gelovigen naar de oude stad te vervoeren. Ik lijk voor iedereen niet te bestaan (dat is een heel welkome situatie wanneer je foto's wilt maken!) en wandel overal probleemloos tussendoor. Hier en daar maak ik een kiekje en wimpel ik de taxichauffeurs af die denken dat ik hier ben om de geboortekerk te bezoeken. Wat een onbenullige ventjes zijn die taxichauffeurs toch. De wegen rond het checkpoint aan de Palestijnse kant zijn overvol. Overal staan de busjes en auto's geparkeerd van de Palestijnen die zich hierheen hebben laten vervoeren. Ook rond het middaguur zie je uit alle straten en stegen Palestijnen tevoorschijn komen die de oversteek gaan maken of in ieder geval wagen. Bekijk ook de foto's elders op deze reisblog!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!