Rondje Dode Zee

Na de rustdag op het strand in Tel Aviv/Jaffa hebben we de studiereis in stijl afgesloten. Erg veel meer dan we vandaag hebben gedaan kun je op een dag niet doen. We zijn de dag begonnen met een rit in zuidelijke richting langs de oever van de Dode Zee. In dat geval heb je Jordanie steeds op de linkeroever in zicht. Ons doel: Masada. Voor joden en dan met name de staat Israel is Masada een symbool van kracht en onverzettelijkheid geworden. Het was op deze plek dat in de jaren 70-73 de Romeinen, nadat ze Jeruzalem hadden veroverd en verwoest, een groep Joodse verzetsstrijders (zeloten) met hun gezinnen op de rotsvesting belegerden. Na de strijd jaren te hebben volgehouden dreigde uiteindelijk toch de inname van de vesting. Voor de zeloten was een leven in slavernij geen optie. Om die reden besloten ze tot een collectieve zelfmoord. In deze tijd leggen officieren van het Israelische leger op de berg de eed van trouw af en 13-jarigen vieren er hun bar mitswa onder het uitroepen van de gevleugelde woorden: 'Masada zal nooit meer vallen.' Omdat nog een paar duizend toeristen hebben besloten juist op deze dag naar boven te gaan is het dringen geblazen voor de toegang tot de kabelbaan. Bovenop de rotsvesting is het uitzicht fantastisch en de temperatuur hoog. Heel erg hoog. Reden genoeg om na Masada verkoeling te zoeken aan de oever van de Dode Zee. Dat doen we in de oase En Gedi. Echter ... het is daar nog veel warmer. De thermometer wijst 38 graden aan. Verkoeling hoef je in het water overigens ook niet te zoeken want je blijft op dat water drijven. En koppie onder gaan is hier geen optie. Zwemmen is onmogelijk. Daarna naar Jericho ('de oudste stad ter wereld')en de tweede tocht met een kabelbaan. Deze keer naar de Berg van Verzoeking en het daar gelegen klooster Qarantal. Jezus bracht daar ooit 40 dagen vastend door en werd er 'bekoord' door de duivel. Bijzonder: we treffen in het klooster een groep Chinese christenen aan. Een zeldzaamheid. Zij zijn in ieder geval veel zeldzamer dan de ook aanwezige mollige dames uit de Oekraine die hun verblijf opluisteren met luid gezang. Overeenkomst: ze kussen allemaal op dezelfde intense wijze de ikonen. Wij doen dat niet.

En dan valt de avond in en zit het er voor ons bijna op. Eten, tassen pakken en de busrit naar luchthaven Ben Gurion nabij Tel Aviv. We vertrekken vannacht op 04.00 uur. Een heerlijke studiereis met een geweldig gemotiveerde en geinteresseerdegroep leerlingen. We hebben geen enkele plooi hoeven glad strijken. En het is altijd weer een feest om in goed gezelschap te reizen en ontdekken. Leerlingen bedankt!

Lidwien (moeder van Daan)

En jullie bedankt leraren ! Onze kinderen (hoewel ze al behoorlijk volwassen zijn) boffen met zulke begeleiders!
Ik heb genoten van de verhalen en de foto's en het geruste gevoel dat ze bij jullie in goede handen waren.

Margot

Geweldig om thuis nog even alle verhalen terug te lezen en de foto's te kijken. Het was ontzettend gaaf, hartstikke bedankt!