Japan: praktische informatie (juli-augustus 2011)

Tot mijn eigen verbazing is een van de 'verhalen' die ik het afgelopen jaar schreef onder het kopje 'Cuba:praktische informatie' een van de meest gelezen bijdragen op dit reisblog(bijna 800 keer). Dat moeten dan veelal mensen van buiten mijn eigen kring zijn want zoveel volgers heb ik uiteraard niet en ik denk ook niet dat mijn eigen 'kring' dat nu de meest interessante en/of leuke bijdrage vond. Omdat ik mogelijke andere reizigers graag van dienst wil zijn hier dan enkele tips, adviezen en bevindingen opgedaan tijdens mijn drie weken in Japan.

Aardbevingen: vannacht was het dan gelukkig eindelijk raak. Ik werd wakker omdat mijn bed heftig heen en weer schudde. Een aardebeving! Die komen in Japan dus dagelijks overal voor en de meeste daarvan voel je niet. De soort die tot werkelijke rampen leidt komt relatief zelden voor. Ik las ergens dat de bevingen uit die categorie eens in de 80 jaar voorkomen. Toch is het goed omhet je te realiseren en in ieder geval niet meteen in paniek te raken. Voor de Japanners zijn die bevingen dagelijkse kost en heel veel gebouwen zijn zo gebouwd dat zij trillingen kunnen verwerken.

Geldzaken: Japan kent ontzettend veel pinautomaten (ATM) MAAR ... nauwelijks automaten die onze pinpassen accepteren! Dat is nu en dan heel vervelend. Zorg er dus steeds voor dat je voldoende contantgeld op zak hebt want het kan zomaar tegenzitten en dan vind je even geen automaat die iets met jouw pas wil/kan. Onze creditcards worden ook niet overal geaccepteerd maar in de hotels en speciaalzaken veelal wel. Tijdens mijn verblijf lag de koers van de yen op 108-112 yen voor een Euro.

Reizen in Japan: ik reisde met de Japan Rail Pass (14 dagen). Ideaal! Het is een uiterst veilige manier van reizen, je kunt op Japanse treinen de klok gelijk zetten en het comfort is om van te smullen. LET OP: deze pas kun je alleen buiten Japen kopen en NIET in Japen! De prijs-kwaliteit verhouding is uitstekend vooral ook omdat je jezelf moet realiseren dat het openbaar vervoer in Japan duur is. Je kunt op vrijwel alle grote stations bij een aparte balie zitplaatsen reserveren voor de trajecten die je wenst af te leggen. Het is verstandig om de spitsuren te vermijden. Veel tijd ben je aan deze treinreizen niet kwijt want je reist veelal met de zogenaamde 'kogeltreinen'. Tokyo-Nagasaki kost bijvoorbeeld niet meer dan 5 uur. In de stations vind je vrij eenvoudig je weg want alles wordt ook in het Engels aangegeven. Kortom: aanrader! Over het huren van een auto (ook mogelijk) kan ik dus niets mededelen want dat heb ik niet gedaan. Taxi's hebben een vast starttarief voor de eerste 2 kilometer (500-650 yen). Daarna loopt het snel op. Opvallend: Japanners zijn heren en dames in het verkeer! Alles op de weg en voetpaden verloopt zeer ordelijk en gedisciplineerd. Fiets huren? Kan! In Kyoto en Hiroshima heerlijk rondgereden. Fietsen doen Japanners overigens op de stoep/voetpad. Bussen: voorin betalen bij de chauffeur. Geen strippenkaarten e.d. nodig. Stap in, rij mee en betaal.

Communicatie: wellicht heb je een heel andere verwachting maar ... heel veel Japanners spreken niet tot nauwelijks Engels. In de hotels vind je altijd wel iemand die je kan helpen bij vragen en/of problemen maar op straat is het vaak een kwestie van 'de aanhouder wint'. Het land is ook niet echt ingesteld op toeristen van buiten Japan. Er is wel veel informatiemateriaal maar dan toch vaak alleen in het Japans beschikbaar. Daar valt voor de Japanners nog veel te winnen. Tip: wil je naar een hotel? Zorg er voor dat je de naam+adres al in het Japans beschikbaar hebt!

Accomodatie: ik heb uitsluitend hotels geboekt. Dat deed ik (ruim) vooraf in Nederland achter mijn laptopje. Veel gebruik gemaakt van de website van Agoda. Prijzen voor een tweepersoonskamer lagen vrijwel altijd tussen 50-110 Euro. Vrijwel nooit inclusief ontbijt! Het zal velen wel bekend zijn: de kamers in Japan zijn doorgaans erg klein. Daarnaast is het raadzaam of je (in het geval je met een partner reist waarmee je het bed deelt) iedere nacht in een soort ruim uitgevallen eenpersoosnbed wilt slapen. Wil je dat niet kies dan steeds voor een kamer met twee bedden! Advies: ga nooit tegelijk naar de badkamer! Dat kan tot heel onwenselijke situaties leiden.

Eten en drinken: Japanners eten misschien niet zo heel veel maar er is wel een ruime keus aan restaurants! Ook de fastfoodketens hebben een plekje gevonden in Japan maar de eigen keuken gaat voor de Japanners toch nog steeds boven alles. Eten kun je overal tussen de 10-30 Euro. Supermarkten vind je op iedere straathoek/kruising. Die winkels zijn veelal niet groot maar de basisbehoeften zijn er doorgaans wel. In Japen vind je overal gekoelde frisdrankautomaten. Er is werkelijk geen straat waar niet zo'n automaat staat. Kosten:100-150 yen dus daarvoor hoef je het zeker niet te laten.

Winkelen: alles wat je in Nederland kunt kopen zul je ook in Japan aantreffen. Vrijwel alles is even duur als bij ons. Omdat 99% van de Japanners kleiner is dan de gemiddelde Nederlandse man en vrouw zul je op zoek naar kleding veelal met het probleem te maken krijgen dat jouw maat niet voorhanden is.

Electriciteit: Japan kent tweepolige platte stekkers. Neem dus een verloopstekker mee.

Mobiele telefonie (!)en Internet. Voor mij de grootste verrassing: onze netwerken worden hier in Japan niet ondersteund. Kortom: je kunt hier dus helemaal niets met onze mobiele telefoons! Je kunt wel op de ouderwetse manier (telefoonkaart kopen enz.) naar Nederland bellen. In ieder hotel was Internet aanwezig. Veelal met een LANkabel (die is er al en hoef je dus niet zelf mee te nemen)in de hotelkamer. WIFI heeft men doorgaans niet of alleen in de omgeving van de receptie.

En dan is er vast en zeker nog heel veel meer te vertellen maar dit overzichtje is natuurlijk ookverre van volledig. Laatste tip voor wie daar mee werkt: neem zelf voldoende tampons mee. De Japanse vrouw gebruikt die dingen niet/nauwelijks dus ze zijn ook nergens te koop.

LEESTIP: A Geek in Japan van Hector Garcia (zie ook www.kirainet.com). Alles over de Japanse cultuur en vooral de vele eigenaardigheden gezien door de ogen van een buitenlander (=Spanjaard). Voortreffelijk boek!

Reacties

Reacties

Lotte

Ha Marc, leuk zo die tips en info! Wellicht zit er ooit voor mij ook een reisje Japan in! Na al je verhalen en foto's ben ik in ieder geval erg enthousiast geworden!! Goede terugreis morgen. Liefs, Lotte

Carla Blommaart

Beste Marco,
Hopelijk hebben jouw tips ook twee oud leerlingen bereikt, immers Sander en Stijn reizen nu door Japan,
o.a. met een mooie zonsopgang op mount fuji!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!