8-9 november 2014 Berlijn. 25 jaar na de val van de Muur.

Geen tijd voor een 'echt' verhaal. Met 100 leerlingen op pad geeft daartoe doorgaans geen ruimte. We lopen en fietsen door een stad die weer één is. Is dat ook echt zo? 25 jaar na 9 november 1989 is het geen uitbundig feest. Iets tussen feest en herdenken en dat is altijd een lastige combinatie. Ik noteerde in mijn aantekenboekje het volgende:
'Gorbatsjov is er ook. De leerlingen doen hun beste om hem te 'spotten'. Samen met de oude Sovjetreus op de foto zou natuurlijk een hoofdprijs zijn. Er wordt gezegd dat leerlingen hem gezien hebben. Er is een foto! Of toch niet? We blijven zoeken.'
'Het is druk op zaterdagavond maar op het immense podium voor de Brandenburger Tor gebeurt vrijwel niets. Repetities en proefdraaien voor de vele technici en cameramensen. Op zondagavond is het echte feest. Of toch meer een herdenking? Ons deert dat alles niet. We schuifelen voort tussen de tienduizenden Duitsers en toeristen. Heel veel toeristen.'
'De mensen die een wandeltocht langs de witte ballonnen maken doen dat vooral in stilte. Opgetogen en uitgelaten is de stemming nergens. In stilte bekijken duizenden mensen op verschillende plekken de documentaire 'Mauerstucke'. Wanneer de documentaire afgelopen is wordt er spontaan geklapt door de menigte. Een enkeling kan zijn emoties al tijdens het kijken niet de baas: hij schreeuwt het uit wanneer de Muur valt en op beeld een Oost-Duitser 25 jaar geleden zijn DDR-paspoort verscheurt.'
'De witte ballonnen winnen aan kracht wanneer het duister valt. Dan licht de Muur pas echt op. Hij wordt weer zichtbaar. Vooral voor de generatie die de Muur niet zelf heeft zien staan, de Muur is vrijwel overal in de stad verdwenen, krijgt nu een beeld van de situatie van voor 9 november 1989.'

John

Lijkt me erg bijzonder om erbij geweest te zijn. De verhalen volgen vast.

Luuk

Gaaf Marco.....
Kan het me nog goed herinneren 25 jaar geleden...

Mooi moment om terug te halen en leerlingen te laten meemaken! Goede terugreis aan allen!

John

Wanneer krijg jij de prijs voor de meest betrokken geschiedenisdocent van Nederland:)