YAD VASHEM: Kijken naar nu door de bril van toen

De spelersgroep trok met een paar schrijfopdrachten door dit Holocaust-museum. Hieronder lees je een paar fragmenten uit hun teksten.


Bij een foto


Vlak voor mijn neus, gekrijs, een schot dreunt door mijn oor. Weer een opstandige man die slachtoffer moest worden van een schietgrage Duitser. Rennende vrouwen links. Klik. Dominante SS’ers rechts. Klik. Vele indrukken gaan mijn lens voorbij. Ze maken me onveilig. Elke minuut zal mijn laatste kunnen zijn. Melissa


1943


Klop, klop.


De kast in.


Nog één blik , kinderen.


Vaarwel.


Kayleigh



2013


Twee minuten


Stilstaan bij oorlog


Die ik niet meemaakte


Onvoorstelbaar


Emma



2083


Blijven herdenken


Voor altijd onthouden


Het nooit meer vergeten


Holocaust


Lot

Schrijfopdracht


Ik ben Duits, ik ben achttien. Ik ben deel van een geschiedenis waarmee ik niets te maken heb. Ik leef hierdoor met een vloek, die ik niet over mijzelf afgeroepen heb, maar die ik wel iedere dag met mij mee draag. Maar deze vloek is ook een symbool, en het staat voor alles dat niet meer mág gebeuren. Ik ben een nieuwe generatie Duitser, met een zwarte geschiedenis maar een gekleurde toekomst. Matthijs

Kindermonument


Kaarslichtjes tot in het oneindig


Branden als de lichtflits van hun leven


Als lichtpuntjes aan de hemel


Zoals de sterren omsingelen zij ons.


Isa

Yad Vashem


ik kijk naar


de komende doden


van gisteren


beeld na beeld


gezicht na gezicht


al die ogen die


mij niet meer zien


ik moet verder


het verhaal gaat door


de tijd dringt


de bus wacht


wie herdenkt


moet achterlaten


Kees

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!