Bethlehem

Na een korte nacht en een goed verzorgd ontbijt door onze kleine lieve gastvrouw Milada was er even sprake van hevige paniek bij Jolien. Met haar slaperige hoofd was ze die nacht daarvoor haar portemonnee kwijt geraakt. Gelukkig was deze paniek van korteduur, want haar portemonnee werd teruggevonden in de bus. Na deze eerste emotionele achtbaan vertrokken we met z'n allen per taxi naar Bethlehem. We stapten uit bij checkpoint Gilo vanaf waar onze gids Taleb ons op sleeptouw nam. Al lopend langs de muur vertelde hij ons van alles over de omgeving, de geschiedenis en zichzelf. De beschilderingen op de muur maakten veel indruk en er werd druk gefotografeerd. Vervolgens wandelden we door vluchtelingenkamp Aida, dat aan Bethlehem vast ligt. Dit vluchtelingenkamp is van een tentenkamp uitgegroeid tot een overbevolkte wijk met stenen huizen. Alle bewoners van dit kamp dragen nog steeds de sleutel bij zich van het huis dat ze moesten verlaten. Tijdens onze wandeling kwamen we een grote groep kinderen tegen die onder enthousiaste leiding van een Amerikaans-Jordaanse Palestijn een fotografiecursus aan het volgen was. Ook wij waren een interessant doelwit voor hun camera en Basten bleek een echte kindervriend te zijn. Spontaan kregen we een korte rondleiding door het cultuurcentrum vanuit waar de fotografiecursus werd georganiseerd. Met z'n 23en opgepropt in een busje voor vijftien man vervolgden we onze weg naar de geboortekerk van Jezus.Daar kregen we uitgebreid te horen hoe het kerstverhaal in elkaar zat en waarom Jezus in een kribbe lag. Overdonderd door deze totaal nieuwe informatie wurmden we ons door de één meter hoge ingang. Omringd door een hoop gelovigen bekeken we de kerk en de crypte. De verhalen van de gids duurden deze keer niet lang, want we werden de kerk uitgestuurd door een paar oververhitte bewakers vanwege de naderende sluitingstijd.
Onze twee uur vrije tijd besteedden we met het uitkammen van souvenirwinkeltjes. Iedereen deed bescheiden aankoopjes. Behalve Thijs. Hij raakte verstrikt in een web van tactische verkooptrucs van een slimme Palestijnse zakenvrouw. Hij kocht voor honderd shekel (twintig euro) een verroeste oude sleutel die zogenaamd een enorm belangrijke historische waarde had. De ontdane Thijs kwam tot de conclusie dat hij zijn onderhandelingstactieken toch echt nog wat aan moet scherpen.
Morgen duiken we Jeruzalem in! Shalom!

Paulien, Enza, Tessa, Celeste, Vera, Jolien, Thijs, Basten, Koen, Jory, Tobias, Cees Jan, Jeffrey, Friso, Merlin, Chet, Abel en Geert.

Nellie de Geus (moeder van Vera)

Wat fijn dat wij met jullie de reis mee mogen beleven. Veel reisplezier en pas goed op elkaar. Wij zien uit naar jullie volgende reisverslag.
Piet , Nellie en Tessa de Geus

Mirjam van Gelder

Wij sluiten ons hier volledig bij aan. Maak er met elkaar iets moois van, maar daar heb ik dan ook het volste vertrouwen in! We kijken uit naar jullie belevenissen van dag 2.
Jan, Mirjam, Daan en Irene v. Gelder

Dinie van Bommel

Ik heb net jullie eerste verslag en foto's bekeken. Wat ontzettend fijn om jullie zo te kunnen volgen. Een hele fijne week nog met elkaar en ik zal de volgende verslagen zeker niet missen.

Dinie

An Campagne

Wat heerlijk om het eerste verslag te lezen. Het is toch even wennen als je oudste op zo'n reis vertrekt....!
Inmiddels ook al was sms contact gehad, dus ik ben tevreden. Heel veel plezier met elkaar en geniet van alle ervaringen.
Jan, Eline en An Campagne

An Campagne

Het valt helemaal niet op dat er uitsluitend MOEDERS reageren.....!

André Sprong

Er zijn ook vaders die reageren! Wat ontzettend gaaf om te zien wat jullie aan het doen zijn. Op deze manier kunnen wij, naast de verhalen die we van jullie persoonlijk al horen, vast meegenieten van jullie reis. Geniet er van, dit is een bijzondere ervaring waar je de rest van je leven op terug kunt kijken! Veel plezier!

André en Linda Sprong.

Gerard Otter

Ontzettend leuk deze blog!
Veel plezier en hoop dat jullie er veel van opsteken.

Arno en Ineke Kroeze

We hebben genoten van het verhaal en de mooie foto's. Gelukkig heeft Jolien haar portemonnee teruggekregen. Dank voor alle moeite. We hopen dat jullie nog een mooie week beleven, en verheugen ons op het volgende verhaal.
Groeten Arno en Ineke

Monique Briedé (moeder Basten)

Fijn om het verslag te lezen en de mooie foto's te zien. Ver weg, en toch dichtbij!
Ongetwijfeld een reis die onze zonen en dochters nooit zullen vergeten!

Caroline van Hal

Geweldig om zo mee te kunnen kijken met jullie.
Maak er een super week van met z'n allen!

Jenneke (moeder van Thijs)

Fantastisch om te lezen! Wel een tegenvaller dat Thijs als nazaat van reislustige ouders zich heeft laten flessen met een verroeste sleutel. Ben wel benieuwd voor wie dat kadootje bedoeld was/is...

Lisanne

Echt leuk om te lezen! Ik vraag me echt af wat thijs nog meer gaat doen (of kopen) deze week haha!

Jenneke (moeder van Thijs)

Net documentaire gezien: 'In de ban van Israel' (Tegenlicht) waarbij (pro-Palestijnse) historicus Thomas v.d. Dunk op bijzondere wijze reageert op allerlei politieke gebeurtenissen en uitspraken. Zoals de ophef die ontstond toen toenmalig min van Buitenlandse Zaken Van Mierlo in 1995 bij het bezoek van Beatrix aan Jeruzalem een informele ontmoeting had met Palestijnse vertegenwoordigers. Vraag in de docu is waarom de Ned politiek zo pro-Israel is en wiens belang dit is. Inhoud is interessant, levert genoeg discussiestof op (alleen al de botte uitspraken van die Vd Dunk, en dat met zijn manier van praten en mimiek... moet je echt zelf zien).